Vi kom fram till, jag Jessica och Marie, att vi skulle börja med en helgblogg istället för att skriva varje dag även under helgen – och jag är först ut!

Min helg går i träningen och marknadens tecken. Både jag och maken ska träna – helgträningen tycker jag är skönast – just därför att iallafall jag – inte jagar tid på samma sätt som i vanliga veckan. Så jag först ut imorgonbitti sen ett besök på Bondens egen marknad som jag tipsade om i förrgår.
Handla lite, klämma lite, lukta lite och framförallt – hoppas att strömmingsburgarna finns i år också!!! Tom, jag och Mange e tokiga i dom!

strommingsburgar1.jpg

Dessutom är det melodifestival och något kuligt snacks ska fixas till tjejerna inför det – som jag skrivit om tidigare så har vi oftast inget fredagsmys som har med äta att göra men som jag också skrev då – ibland får man – vi är inga Hitlers! MEN jag fick ”Under Valnötsträdet” av maken igår som överraskningspresent och det fanns massor med goda avocado och dippröror som jag tror vi ska testa till lite skivade grönsaker – jag fuskar liksom lite – låter barnen bli mätta på sånt innan jag ställer fram ev chips!

under-valnotstradet.jpg

Rekommenderar denna bok varmt – allt är vackert i den! Fotografier och typsnitt och underbara recept som inspirerar!

När jag tänker på helg och frukostar – så kommer jag…osööökt …att tänka på Crumpets – min pappa var tokig i dessa med philadelphiaost på – inte alls illa på en helgmorgon!

crumpets.jpg

Det är alltså en slags brödpannkaka som är supergod färsk och underbar även nästa dag – rostad i brödrosten! Jag har givetvis ett recept på Crumpets som den britt jag är *ler*

Crumpets – Brödpankisar ca 8 st

3 dl mjölk
1/2 dl vatten
1 tsk socker
4 dl dinkelvetemjöl
1 påse torrjäst
1 tsk salt
smör till stekning
ringformar eller plättjärn till stekning

Värm mjölk och vatten till ca 45 grader
Blanda mjölet, jästen och saltet i en bunke
Häll ner vätskan och rör till smidig deg
låt jäsa 45 min
Hetta upp stekpannan eller plättjärnet – lägg ner ringformar och grädda 2 min på varje sida på medelvärme!

Mums med philadelphiaost eller med mycket smör – en frukost men kan unna sig….ibland!

Hur som helst det får gärna ta längre tid att laga mat i vårt hus när det är helg – det är något rogivande med att laga mat OM man har tid! I helgen tänker jag prova min nya kokbok – småpotatisar rostade i ugn med färsk rosmarin och flingsalt, rökt lax från fiskaffären i Huddinge centrum (inget slår den än) och marinerad rostbiff – alltså redan klara rostbiffsskivor köpta i delin men som marineras alá kokbokens recept ska provas lördag kväll – det ska bli spännande!!

Ha nu en underbar helg – så ses vi igen efter helgen!

rosmarin.jpg

Bilder Trioförlag, strömming.eu,Wikipedia

