Det tokiga med alltihopa är att man vet själv – i samma stund som man tänker tanken så börjar man försöka övertyga sig själv… om att man ska slippa. Jag talar förstås igen om träningsmotivation. Det spelar ingen roll vad andra tycker – det spelar ingen roll om det var så att man kanske inte tyckte man hade tid eller ville prioritera barnen eller vad det nu kunde tänkas vara – man VET – att man hade kunnat prioritera annorlunda.

Jag menar INTE de gånger när man faktiskt inte hann – när man hade viktigare saker att tänka på – när träningen faktiskt inte spelade någon som helst roll – som för mig förra veckan när Dante låg inlagd på sjukhuset. Jag menar dom gångerna när man själv VET – men försöker ignorera den där spirande känslan av skuld. Det är som gångerna man ska ta tag i – för plötsligt är det då inte konstigt att vågen står still eller att den går uppåt – det är ofta när man tittar tillbaka med ärliga öppna ögon – det är då man kan se vad som gick tokigt. Det är ofta inställningen – att motivationen saknas.

För mig har det ofta varit att det är svårt i början – men VAD är inte svårt ibörjan egentligen??!! Å varför ska allt vara så lätt jämt – vad hände med blod svett och tårar? Att klara något lätt känns ju inte alls lika bra som att ha klarat något svårt, eller hur?

Ett av mina waterloos har varit plankan – dumma puckade plankan som hållit mig ifrån magpass och coreträning – för att jag skämts för att jag inte orkat eller inte velat bli medveten om ATT jag inte orkat. Nu är det inte så längre men det kostade en del svett och en del tårar. Eftersom det höll mig från en del pass i några år så tänkte jag visa den här – så att de som är som jag var, skraja – kan träna hemma först o sen komma till gymmet som plankexperter..eller nåja – bättre på plankan iallafall *ler*

Det viktiga är att inte ländryggen ska ta stryk – får man ont – lyft upp rumpan mer i vädret el sluta om det inte blir bättre – det ska kännas i kroppen men det ska INTE göra ont!!

Muskler som jobbar: M. Transversus Abdominis

ettbraliv-transversus.jpg

Gör såhär:

Stå som en planka med fötter och underarmar stödjande i golvet
Sug in naveln och spänn magen ordentlig

Tänk gärna på:
Att suga in naveln ordentligt för att undvika svank
Att vila när du känner att du börjar svanka

ettbraliv-coreplankkna.jpg

Detta alternativet kan du börja med som helt nybörjare. Försök gärna med 3 x 20 sek eller helst 3x 30 – vila 30-45 sek emellan.

ettbraliv-coreplankfot.jpg

Börja med 3 x 30 sek men när du känner att du orkar mer – gå upp på 45 sek och sen vidare upp till 1 min.

Jag lovar att det kommer kännas bättre – när man väl kommit igår och sen får man reta igång motivationen ibland ofta ibland mindre ofta. Men plankan blir iallafall ingen ursäkt längre!!!

Bilder: Wikipedia och Ica Kuriren

