Det här recept blev till en sommar för några år sedan. Jag hade färsk rosmarin i kruka på altanen. Rosmarinen växte som ogräs, och jag hade jättesvårt att hitta på några användningsområden, när detta receptet provades och blev en hit för hela familjen!

Det går säkert bra med torskblock också men vi brukar köpa ryggfiléer av torsk. Vårt ICA Maxi har 3-pack för rimlig peng.

Jag blandar sedan riven parmesanost, med lite olivolja och kryddar med rosmarin som jag river sönder i lite mindre bitar. Jag lägger den tinade torsken i en ugnsfast form och lägger oströran ovanpå. In i ugnen i ca 20 min och 225 grader. Torsken ska ”falla isär” när den är klar 🙂

Serveras med fördel med pressad potatis och en mild minifraichesås som man kan krydda efter behag. Komplettera med grönsaker efter säsong och smak!

Bild: google

