En kaka som jag inte kan motstå är Morotskaka – jag åt den första gången i Adelaide i Australien och nu har jag hittat ett recept i Kärlek, Oliver och Timjan som jag alltid använder!

ettbraliv-karlek-oliver-osv.jpg

Jag som inte är en sockerförtjust tjej gör oftast inte det man brer uppepå – glasyren alltså – men jag vet att många andra gillar det!!

Smörj och bröa en liten långpanna eller en rund form med avtagbar botten (den sistnämnda använder jag alltid)
Värm ugnen till 175 grader
Grovhacka valnötskärnorna (som jag utesluter)
Mät upp:
2½ dl vetemjöl
½ tsk salt
1 knapp tsk kanel
2 tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
rör om

Vispa ihop
2 dl råsocker och
1 ½ dl solrosolja

Rör ner 3 ägg, ett i taget

Riv 2 medelstora morrötter och rör ner i äggsmeten samt valnötterna om man använder dem!
Vänd sist ner mjölblandningen
Grädda i ca 30 min

Låt sen svalna helt och bred sedan på den ihoprörda glasyren.

200g philadelfiaost light
5 msk siktat florsocker
2 msk citron el limesaft

Låt glasyren stelna innan servering – MUMS!

Bild: bokus

